dinsdag 15 januari 2013

Lightdepressie?


Onlangs heb ik iets gek gelezen. Onderzoekers hebben ontdekt dat er een link bestaat tussen het drinken van kunstmatig gezoete frisdranken en depressie. En mensen die dagelijks vier koppen koffie drinken hebben 10% minder kans op depressie. Er wordt nog wel niet gezegd wat die depressie veroorzaakt.  Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken.Lightproducten heb ik nooit vertrouwd, ik denk dat het gewone producten zijn die de consument blij maken. Het is toch zo dat wij ons beter voelen door een light cola te kopen dan een klassieke, dat geeft een soort van excuus om ongezond te doen. 


Veel kopers weten echter niet dat er een keerzijde is aan lightproducten. Light wil zeggen dat het product minder suiker, vet of calorieën bevat. Maar als je bijvoorbeeld suiker wegneemt, dan verliest het product zijn massa waardoor er weer iets in de plaats moet worden toegevoegd, vet bijvoorbeeld. Ik zou dus zeggen: vergelijk het etiket van een niet-light product met hetzelfde light product. Dat duurt natuurlijk te lang, maar als je echt light wilt zijn, heb je het misschien wel voor over. 


Lightproducten zijn natuurlijk geen excuus van gezond eten of drinken. De allerbeste gezondheid wordt sowieso bereikt met stevige portie groenten en fruit. Omdat er in het onderzoek staat dat koffie depressie vermindert moet je natuurlijk geen koffie junkie worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten