maandag 10 december 2012

Feestdagen

Afbeelding via freshome.com

De maanden december en januari zijn de gezelligste maanden van het jaar. Misschien niet voor de studenten die moeten blokken voor de examens. (daarom dat ik veel minder blogposts plaats) Alles is buiten en binnen mooi versierd met lichtjes en misschien zelfs met een laagje sneeuw. Je zit lekker met de hele familie aan tafel, opent pakjes, vertelt verhalen, volgt tradities (sommigen hebben jaren een vast patroon met Kerstmis of Nieuwjaar). Als je een open haard hebt spreekt de gezelligheid voor zich (met die leuke sokken die op pakjes wachten). 


Naar vallende sneeuw kijken uit je raam is heel mooi. Als kind heb ik altijd naar boven gekeken terwijl de sneeuwvlokken vallen, na een tijdje lijkt het alsof je zweeft en naar boven vliegt. Maar ik vind de sneeuw in BelgiĆ« niet echt gezellig, het wordt ofwel een pap-massa ofwel ijs, waarop je je neus kunt breken. Maar toch wacht iedereen op Kerstdag op sneeuw, je zit gezellig binnen voor de open haard en kijkt naar de prachtige vlokken buiten.


Wat ik heel gek vind aan de mensen is dat wij al sinds september wachten op Kerst en Nieuwjaar, maar pas de laatste dagen snel naar de winkels spurten voor cadeaus. Wat vaak leidt tot miskopen. Ik zou zeggen: ga nu Kerstinkopen doen- de winkels zijn op zondag 16 en 23 december ook open. Heb je nog geen Kerstboom staan, zet die er dan zo snel mogelijk, ik kom tot rust als ik naar een mooie Kerstboom kijk. 
In het Russisch bestaat een spreekwoord die luidt: "Hoe je het Nieuwe jaar welkom heet, op zo'n manier ga je het hele jaar doorbrengen", daarom is het voor mij heel belangrijk om in een proper huis het nieuwe jaar in te luiden. We koken altijd veel gerechten en zitten dan met het hele gezin aan tafel.

Wat doen jullie elk jaar met de feestdagen? Hebben jullie tradities?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten