woensdag 24 oktober 2012

Haarverzorging I



Het allerbelangrijkste voor een gezonde glanzende haardos is het houden van je haar. Je moet het liefde geven, zoals je bij planten doet die hierna uitgroeien tot prachtige bloemen, zo gaat je haar  gezond groeien.

Wassen

 
Ik denk dat bijna iedereen shampoo met harde bewegingen inwrijft in het haar. We geloven hoe harder het gaat schuimen hoe properder ons haar wordt. Maar dat is een fabeltje.
 
Raak je haar aan alsof het zijde is. Wanneer je een heel dunne panty aantrekt doe je het ook zeer voorzichtig, zodat er geen ladder ontstaat. Nat haar is zeer breekbaar, het is ook daarom dat je tijdens het wassen meer haar verliest dan bij het kammen. Natuurlijk moet je niet overdrijven door je haar amper aan te raken, zodat het vuil blijft. Wanneer je de shampoo er hard inwrijft stimuleer je de hoofdhuid om meer talg te produceren, waardoor het haar vettig blijft. Ook ga je de chemische troep van shampoos in je huid wrijven, waardoor allergiereacties kunnen ontstaan.
 
 
Bij gezond haar, dat wil zeggen haar waarbij de talgproductie in evenwicht is (geen vet haar dus), is het helemaal niet nodig om het haar dagelijks te wassen. Want je verwijdert hierdoor de beschermende laag van je haar. Die beschermt jouw hoofdhuid tegen bacteriĆ«n. Nu kan iedereen zeggen, ja maar ik heb vet haar. Vet haar is een ziekte, hiervoor moet je speciale producten gebruiken, soms zelfs vitamines slikken. Ik heb bijvoorbeeld een verhoogde talgproductie, maar was mijn haar 2 keer per week. Toch wordt mijn haar amper vettig, omdat ik het heb "aangeleerd" om minder talg te produceren door weinig te wassen.
 
Las dus een pauze in voor je haar, als je een dag vrij hebt of vakantie, was je haar niet! Je zult zien dat je haar je dankbaar gaat zijn. Het wil ook niet dagelijks shampoo en liters water slikken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten